همه روزنامه ها را می خونی؟

خیلی روزنامه روی میز بود. نگاهی بهش کردم و گفت واقعا همشو می خونی . خندید وگفت: فقط خبرهای خودرویی. گفتم: که چی بشه ؟ گفت : من کارم اینه باید بدونم قیمت خودرو چه تغییراتی داشته. چه اتفاقی برای قیمت ماشین داره می افته.

سری به علامت تایید تکون دادم و گفتم مثل این مطلب که درباره قیمت خودرو در روزنامه فرصت امروز نوشته. بعد شروع کردم به خوندن : نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهدارن تبریز گفت: پیش بینی می شود در نیمه دوم سال، همچنان شاهد ریزش و کاهش قیمت‌ خودرو باشیم و حباب قیمت ها که حداقل ۲۰ درصد تخمین زده می‌شود خالی شود.

ابراهیم مددیان در خصوص وضعیت بازار خودرو تبریز، گفت: هم اکنون در برخی موارد شاهد پایین بودن قیمت بازار از فاکتور کارخانه هستیم؛ بازار خودرو حدود ۱۸ ماه است که پر از فراز و نشیب و نابسامانی شده است؛ به طوری‌که در سال گذشته تورم رکودی را تجربه کردیم و از اردیبهشت امسال رکود شدیدی که به صراحت می‌توان گفت در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده را شاهدیم.

تا اینجا رو که خوندم گفت: حالا قرار نیست همشو بخونی . من خودم می خونم. گفتم : نه مثل اینکه حرفای خوبی می زنه بذار بقیه شو هم بخونم . لبخندی زد و گفت امان از دست شما جوون ها. بعد نفس گرفتم و روی صندلی نشستم و خوندم:

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهدارن تبریز با بیان این‌که این اوضاع بازار در کل کشور حاکم بوده و افزایش قیمت تا سه برابر و در مواردی چهار برابر را شاهد بودیم، گفت: از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری رکود بیشتر از قبل در بازار خودرو دیده می شود و اکنون تعداد معاملات به حداقل رسیده و فروشنده در بازار زیاد و خریدار کم است؛ در واقع معاملات ۸۰ درصد افت داشته و مصرف کننده واقعی که نیاز دارد اقدام به خرید می کند و کسانی که قصد تعویض خودرو با نوع و مدل بالاتری را دارند به علت ریزش و کاهشی بودن قیمت‌ها صبر کرده و در انتظار رسیدن قیمت‌ها به کف و ثبات نهایی بازار هستند.

وی ادامه داد: کاهش قدرت خرید و عدم ثبات اقتصادی از دیگر عوامل رکود در بازار خودرو به شمار می‌رود.

صدای تلفن باعث شد . حرفم قطع بشه . دایی اکبر هم با علامت  دست بهم گفت صبر کنم و نخونم . دایی اکبر بلند بلند با یک نفر داشت از قیمت خودرو اینده بازار خودرو می گفت من هم وقتی دیم صحبت های اوئنا طولانی شد آروم آروم برا یخودم مطلب رو خوندم و ادامه دادم.

مددیان گفت : افرادی که پس از بازار ارز و سکه بازار خودرو را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده بودند با دیدن وضعیت بازار عقب نشینی کرده و عده‌ای نیز با ضرر بازار را ترک می کنند.

وی همچنین گفت: این روزها روند کاهشی قیمت خودرو شیب ملایم داشته و خرید و فروش چشمگیری انجام نمی‌گیرد؛ لذا ریزش قیمت موجب شده سرمایه گذاری در این حوزه کاهش یافته و از سویی نیز خریداری برای خودروهای صفر نیست.سقف قیمتی خودرو که در بازار مشتری بیشتری دارد از ۳۰ میلیون الی ۱۰۰ میلیون تومان است.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهدارن تبریز یادآور شد: روند کاهشی قیمت‌ها را هر روز شاهد هستیم؛ به عنوان مثال پژو اس دی که در اوج قیمت تا ۱۲۸ میلیون فروخته می‌شد حدود ۲۰ روز قبل ۹۸ میلیون و هفته گذشته با قیمت حدود ۹۰ میلیون در بین مردم عرضه می‌شد و ۲۰۶ تیپ دو که با قیمت ۱۰۵ میلیون فروخته می‌شد اکنون با قیمت ۷۵ میلیون باز هم مشتری ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌ خودرو همچنان کاهش خواهد یافت، افزود: اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا بوده و در حدود ۱۸ ماه گذشته با مشکلاتی همچون عدم مدیریت، عرضه قطره چکانی خودرو به بازار، عدم تعهد خودروسازان به تعهدات قبلی خود و نبود نظارت و نوسانات ارزی دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ از سویی نیز سیل انبوهی سودجو و سرمایه‌گذار اقدام به خرید انحصاری صدها دستگاه می کنند که این امر باعث افزایش قیمت شده است.

این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: متاسفانه در این شرایط نمایشگاه داران بدترین روزهای کاری خود را سپری کرده و با مشکلاتی همچون کسادی، رکود، افزایش هزینه های جاری، اجاره ، حقوق کارگری، مالیات و عوارض مواجه هستند و تعدادی از اعضا اقدام به تعطیلی واحدهای صنفی خود کردند.

وی با بیان این‌که اعضای این صنف نفس های آخر خود را می‌کشند و هر کدام به نوعی دلسرد شده‌اند، افزود: 80 درصد معاملات در سایت‌های خودرو از جمله دیوار، شیپور و کانال های اختصاصی انجام می گیرد؛ در واقع معامله در سایت ها صورت می‌گیرد ولی مالیات را نمایشگاه داران پرداخت می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت خودروهای داخلی و وارداتی، خاطرنشان کرد: خودروهای داخلی از لحاظ کیفیت نسبت به تولیدات سال های قبل مطلوب نبوده و نارضایتی خریداران را به همراه دارد؛ افرادی نیز هستند که پس از اندکی استفاده به علت عدم کیفیت، اقدام به فروش آن‌ها می کنند.

مددیان در پایان گفت: قریب به دو سال است که هیچگونه وارداتی در حوزه خودروهای خارجی انجام نمی‌گیرد؛ ولی اخیراً از سوی مجلس برای ورود خودروهای خارجی به خصوص خودروهای هیبریدی اقداماتی در حال انجام است که در این راستا برخی کارشناسان معتقدند که آزاد شدن واردات خودرو به کارخانه های تولید داخلی ضرر وارد می کند.

حرف های دایی اکبر هنوز تمام نشده بود . اما مطلب من تموم شده بود . مشغول ورق زدن روزنامه های دیگه بودم که بیرون از مغازه بابا مسعود منو صدا کرد و من تند و سریع با دایی اکبر خداحافظی کردم و رفتم .