رفتن به نوشته‌ها

مقایسه خودروهای دنا پلاس و جیلی GC6



شرکت ایران‌خودرو با عرضه خودروی دنا به بازار ایران، با انتقادهای زیادی مواجه شد. انتقاداتی که بیشتر متوجه کمبود امکانات این خودرو و عدم تناسب قیمت و کیفیت آن بود. پس‌ازآن خودروی دنا پلاس به‌منظور جبران کاستی‌های دنا به‌عنوان فیس‌لیفت جدید این خودرو معرفی شد اما بازهم نتوانست مشتریان خود را راضی کند. در سوی دیگر میدان خودروی چینی جیلی GC6 با امکانات رفاهی فراوان توسط شرکت خودروسازان بم از سال 1396 پا به عرصه رقابت گذاشته و در آشفته‌بازار خودروهای خارجی گوی سبقت را از رقیب ایرانی خود ربوده است. هرچند که کاهش آپشن‌های دنا پلاس در خودروهای تحویلی 97، داد بسیاری از خریداران را درآورده و آن‌ها را به‌سوی رقبای دیگر کشانده است. اگر می‌خواهید از ویژگی‌های این دو خودرو و دنا پلاس و 3 مزیت جذاب آن آگاه شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

طراحی


ازنظر طراحی خارجی در مقایسه با سایر سدان‌های هم‌قیمت، هردو خودرو تقریبا ناامیدکننده ظاهر شده‌اند. باوجوداینکه این دو خودرو نسخه‌های جدیدی از دنا و جیلی به‌منظور رفع اشکالات نسخه‌های قبلی هستند، شاهد تغییر چندانی در طراحی خارجی نیستیم. طراحان دنا پلاس تنها به تغییر شکل چراغ‌ها، خطوط جانبی و فرم جلوپنجره بسنده کرده‌اند که ویژگی چشمگیری به این سدان ایرانی نمی‌بخشد. شاید بتوان عملکرد طراحان جیلی GC6 را بهتر ارزیابی کرد. تغییرات نمای روبه‌رویی با بهره‌گیری از بازطراحی چراغ‌ها، جلوپنجره و لوگوی شرکت، زیبایی بیشتری به نسخه اکسلنت جیلی GC6 بخشیده است. به‌طورکلی می‌توان گفت در این بخش تلاش طراحان اصلا در حد قیمت اعلام‌شده برای هیچ‌یک از خودروها نیست.
طراحان داخلی هر دو خودرو عملکرد امیدوارکننده‌تری داشته‌اند. مقایسه دنا پلاس و جیلی GC6 نشان می‌دهد که خودروی چینی دارای فضای کابین بزرگ‌تری است. اما کیفیت مواد استفاده‌شده در کابین دنا پلاس بهتر است. ازنظر زیبایی، فضای داخلی جیلی GC6 با تغییر فرم داشبورد، صندلی‌ها و صفحه‌نمایش و دکمه‌های کنترلی به‌مراتب بهتر از دنا پلاس است. سرنشینان عقب دنا پلاس دارای مشکل خاصی نیستند اما طراحی بزرگ داشبورد، فضای کمی را در جلوی پای سرنشین جلو باقی می‌گذارد که از نقاط منفی طراحی این خودرو است.

مشخصات فنی

موتور 4 سیلندر 1700 سی‌سی دنا پلاس قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر را تولید می‌کند. به کمک گیربکس 5 سرعته دستی، می‌توان شتاب صفر تا صد 13.5 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد. با باک 60 لیتری و مصرف سوخت 7.9 لیتر، صاحب دنا پلاس در هر 750 کیلومتر باید در یک پمپ‌بنزین توقف کند.
جیلی GC6 از موتور 4 سیلندر با حجمی کمتر از دنا پلاس (1.5 لیتر) بهره می‌برد. این تفاوت حجم باعث تفاوت جزئی در قدرت و گشتاور نیز می‌شود. ثبت قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 141 نیوتن متر برای جیلی GC6 نشان‌دهنده برتری نسبی دنا پلاس در این زمینه است. استفاده از جعبه‌دنده اتوماتیک 4 سرعته جتکو، شتابی برابر با دنا پلاس و حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را برای جیلی GC6 به ارمغان می‌آورد. اما در مورد مصرف سوخت جیلی برنده بوده و با مصرف ترکیبی 6 لیتر در هر 100 کیلومتر، با یک باک پر مسافت بیشتری را همراه شما خواهد بود.

مقایسه امکانات رفاهی

برخلاف انتظاری که از خودروسازان چینی در بخش آپشن‌های رفاهی می‌رود، جیلی GC6 دارای آپشن‌های بیشتری از دنا پلاس نیست. حتی می‌توان دنا پلاس را کمی برتر از جیلی GC6 دانست. امکانات مشابهی نظیر دی‌لایت، سیستم صوتی با 6 بلندگو با ورودی بلوتوث و USB، مانیتور لمسی و آینه‌های جانبی تاشو برقی در هر دو خودرو وجود دارد. دنا پلاس برتری جزئی خود در این بخش را مرهون استفاده از صندلی‌های برقی 8 حالته راننده و سرنشین، تهویه خودکار، صندوق پران برقی، سیستم صوتی مجهزتر، روشنایی موقت در تاریکی، قطع سوخت اتوماتیک در تصادفات و عیب‌یاب هوشمند است. بااین‌حال در این بخش نمی‌توان هیچ‌یک از دو خودرو را هم‌رده سایر سدانهای هم‌قیمت دانست و هر دو خودروساز نسبت به قیمت تمام‌شده خودرو در این بخش کم‌کاری کرده‌اند.
سیستم تعلیق هردو خودرو کاملا مناسب خیابان‌های شهری بوده و کیفیت سواری خوبی را ارائه می‌دهند. بااین‌حال جیلی GC6 با عایق‌بندی مناسب بدنه و گیربکس اتوماتیک در جاده‌ها یار بهتری بوده و در پیچ‌های تند و سرعت‌های بالا شما را ناامید نخواهد کرد. مقایسه این دو خودرو ازنظر تجربه رانندگی نشان‌دهنده عملکرد بهتر جیلی GC6 به‌خصوص در جاده‌های ناهموار و پرپیچ‌وخم است.

مقایسه ایمنی

در مورد ایمنی نیز نمی‌توان هیچ‌یک از دو خودرو را دارای برتری دانست. عدم تست این خودروها در تست‌های معتبر بین‌المللی نیز صحبت در این مورد را مشکل‌تر می‌سازد. نظرات کاربران نیز مطالب ضدونقیضی را در مورد ایمنی این دو خودرو مطرح می‌کند. بااین‌حال هر دو خودرو مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قفل مرکزی، دوربین و سنسور عقب و ترمزهای ABS و EBD هستند. نسخه‌های قدیمی‌تر دنا پلاس با دارا بودن 4 کیسه هوای راننده، سرنشین و جانبی ایمنی بهتری داشتند اما از سال 97 کیسه‌های هوای جانبی سفارشی شده و هر دو خودرو دارای دو کیسه هوا در جلو شدند. کروز کنترل و ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی عقب، از سایر امکانات دنا پلاس است. در یک نگاه ملی هیچ‌یک از دو خودرو بر دیگری برتری نداشته و با توجه به عدم وجود مدارک معتبر تست ایمنی، نمی‌توان از ایمنی آن‌ها اطمینان کامل را حاصل کرد.
جمع‌بندی
دنا پلاس و جیلی GC6 اکسلنت هر دو با هدف رفع نقایص نسخه‌های پیشین به بازار عرضه شدند. بااین‌وجود در هیچ‌یک از این دو خودرو تغییرات معجزه‌آسا و مشخصی رخ نداده است. بررسی بازار فروش و استقبال مخاطبین نیز گواه همین مسئله است. از زاویه دید قدرت موتور، امکانات رفاهی، بازار دست‌دوم و خدمات پس از فروش برتری دنا پلاس واضح است. اما جیلی GC6 در طراحی داخلی و خارجی، مصرف سوخت و سیستم تعلیق دارای کیفیت بهتری است. روند افزایشی بدون نظارت قیمت خودروها این دو خودرو را نیز بی‌نصیب نگذاشته است. بااین‌حال جیلی GC6 از ابتدای عرضه دارای قیمت کمتری بوده و هنوز هم این اختلاف قیمتی حفظ شده است. اختلافی که با توجه به ویژگی‌های دنا پلاس نسبت به جیلی GC6 چندان قابل توجیه نیست.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده
آهنگ پیشواز همراه اول